به سبک معماری

به سبک معماری

تحلیل کلیسای رونشان


فرم جهت دار:
نقطه عطف تقعر سقف در امتداد محور اصلی کلیسا واقع شده است و تقعر سقف حالت جهت دار بنا راتشدید می کند. لو کوربوزیه با کم کردن عرض ورودی وجلو کشیدن برج گوشه ی جنوب غربی، خوانایی ورودی را افزایش داده است. او محور اصلی را تقویت کرده است و یک فرم جهت دار، همراه با یک سقف جهت دار به سمت جنوب را به وجود آورده است.



نمای جنوبی:
خط دید بر روی سطح مایل سقف می لغزد و از روی سطح شیبدار دیوار بازتاب می نماید و بدینوسیله استحکام و قدرت دیوار جنوبی را افزایش می دهد. فرم دیوار جنوبی و پنجره های آن به صورت نا آگاهانه قدرت این حصار را کاهش می دهد، ضمن اینکه ارتباط میان درون و برون را برقرار می سازد.
دیوار جنوبی هم چون یک غشای نازک و شفاف به نظر می رسد و حس برخورد با یک حصار را به حداقل می رساند. حالت شیبدار دیوار جنوبی، آنرا به صورت یک حصار قابل نفوذ معرفی می کند. در نمای خارجی، بازشو ی کوچک پنجره ها، مقیاس بصری و حالت توپر سطوح شیبدار را افزایش می دهد. نمای جنوبی منبع اصلی نور فضای داخلی کلیسا محسوب می شود و به کمک این واسطه، فضای داخلی کلیسا درک می گردد. دیوار جنوبی دارای یک اسکلت ساختاری مثلثی شکل است. این قاب بتنی بصورت یک شبکه عمود بر هم طراحی شده است و دارای نقاط اتصالی با سقف بتنی است. قطعه مکعب بتنی و پیش آمدگی قاب فضایی معرف ورودی از سطح نما، باعث درک بهتر مکان ورودی می گردد. فرم های افقی و عمودی در قسمت ورودی کلیسا با یکدیگر تلاقی می کنند. فرم منحنی چشم سقف را به پایین و به سمت ورودی هدایت می کند، جدایی قطعات نما در این نقطه، یک کشش پویا را بوجود می آورد.

ادامه دارد ...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی