به سبک معماری

به سبک معماری

مقاله: هنر در آئین بودایی | 1

يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱ ب.ظ

هنر در آیین بودایی



هنر بودایی که بیشترین تجلی آن را در هنرهای کاربردی شاهد هستیم هنری منحصر به فرد و خالص بوده که از خاستگاه هندوستان و از طریق جنوب شرق آسیا به غرب نیز نفوذ کرد و در مسیر نفوذ خود از هر یک از مکاتب و آئین های سرزمین هایی که پشت سر می گذاشت نیز تاثیراتی پذیرفت. در هندوستان نیز از تلفیق هنر هندو و آئین بودا، هنری پدید آمد که به مشابه فلسفه ای جدید شمایل نگاری و نگارگری و سبک های مختلفی از نقاشی و طراحی و پیکره سازی را در طول زمان پدید آورد.



هنر بودایی هنری نمادین بوده که طی دوران در سه قالب غیرشمایلی، نیمه شمایلی و شمایلی بروز نموده است. در هنر بودایی روایتگری از زندگی و تعالیم بودا مرسوم بوده است. قبل از آن که تصویرگرایی روایی در هنر پیکرسازی و نقش برجسته های بودایی شکل بگیرد برای تجسم و تقدیس بودا از نمادهای غیرشمایلی و نیمه شمایلی استفاده می شد. منظور از نمادهای غیرشمایلی نمادهایی است که به طور انتزاعی به معبود اشاره دارند که مهمترین آن ها در هنر بودایی عبارتند از: چرخ دارما، گل نیلوفر و شیر.


هرگونه کپی برداری و استفاده از متن و مطالب تنها با ذکر نام نگارنده|مترجم و وبلاگ و لینک ارجاع به مطلب مجاز است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی